Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Powiat Tomaszowski
Bip - Strona główna

Nasz Powiat

Powiatowe władze

Jednostki samorządowe

Prawo

Spisy i wykazy

Gospodarka majątkiem powiatu

Obywatel w urzędzie

Nieodpłatna pomoc prawna

Wolne miejsca w DPS oraz informacje o depozytach pozostałych do odbioru »

Biuro Rzeczy Znalezionych

Zamówienia publiczne

ARCHIWALNY BIP »

Ogłoszenia, aktualności

WYBORY SAMORZĄDOWE 2014

Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze

Petycje

Działalność Lobbingowa

Konsultacje społeczne

Wybory samorzadowe 2018

Ochrona Danych Osobowych

Raport o stanie powiatu

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Rok 2014: Uchwała Nr LII/368/2014 Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim z dnia 18 września 2014 roku w sprawie: rozpatrzenia skargi Pani P.S. na Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka w Luboszewach, Panią Jolantę Tyczkę.

Uchwała Nr LII/368/2014

Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim

z dnia  18  września  2014 roku

w sprawie: rozpatrzenia skargi  Pani P. S.  na Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka w Luboszewach ..

              Na podstawie  art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U z 2013 r.  poz. 595, poz. 645, z 2014 r. poz. 379) oraz § 36 ust. 4 Statutu Powiatu Tomaszowskiego (Dz. Urzęd. Woj. Łódzkiego z 2013 roku, poz.4585 j.t.)   w związku zUchwałą Nr XLIX/348/2014 Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim z dnia 12 czerwca  2014 roku w sprawie: zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu  w Tomaszowie Mazowieckim rozpatrzenia skargi  Pani Pauli Susik

uchwala się, co następuje:

   § 1. Po rozpatrzeniu skargina Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka w Luboszewach, Panią Jolantę Tyczkę złożonej przez Panią P.S., z przyczyn  określonych w uzasadnieniu stanowiącym  załącznik  do niniejszej uchwały  skargę uznaje się za niezasadną  w części  rozpatrywanej przez Komisję Rewizyjną.

W pozostałej części  skarga została skierowana  do wyjaśnienia przez  organy ścigania .

 § 2. Wykonanie  uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu zobowiązując Przewodniczącego do doręczenia uchwały skarżącemu.

 § 3.  Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 Przewodniczący Rady Powiatu Mirosław Zieliński

Uzasadnienie

do  Uchwały Nr LII/368/2014 Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim z dnia 18 września 2014 roku w sprawie: rozpatrzenia skargi  Pani P.S.  na Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka w Luboszewach, .

 

 

Do Przewodniczącego Rady Powiatu wpłynęła skarga Pani P. S na Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka  Panią Jolantę Tyczkę. Zarzuty podnoszone w skardze dotyczyły, złego traktowania dzieci , zatrudnienie w placówce  na stanowisku wychowawcy osoby nie posiadającej stosownego wykształcenia, podawanie dzieciom leków uspokajających,  wysyłanie dzieci na turnusy  do szpitali rehabilitacyjnych dwukrotnie  w ciągu roku, zatrudnienie  w RDD osoby na stanowisku kierowcy.

Zgodnie z art. 16 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie

powiatowym (tekst jednolity Dz. U z 2013 r.  poz. 595, poz. 645, z 2014 r. poz. 379) oraz § 36 ust.1 Statutu Powiatu (Dz. Urzęd. Woj. Łódzkiego z 2013 roku , poz.4585 j.t.) skargi dotyczące działalności kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych winny być rozpatrywane przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu.

 

W dniu  12 czerwca 2014 r. Rada Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim zgodnie z § 36 ust.14 Statutu Powiatu uchwałą Nr XLIX/348/2014  zleciła Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu  w Tomaszowie Mazowieckimrozpatrzenie przedmiotowej  skargi.

 

Komisja Rewizyjna Rady Powiatu odbyła posiedzenie w dniu 17, 24 lipca  oraz 28 sierpnia 2014 r. na które został zaproszony  Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, członek Zarządu Powiatu, naczelnik  Wydziału Zdrowia i  Spraw Społecznych oraz  Radca Prawny Starostwa Powiatowego. W jednym z posiedzeń uczestniczyli również  skarżąca Pani P. S. oraz  dyrektor Rodzinnego Domu Dziecka w Luboszewach Pani Jolanta Tyczka..

            Komisji Rewizyjnej przedłożono szereg dokumentów między innymi:

  1. Opinię prawną  w sprawie  finansowania utrzymania  dziecka w placówce opiekuńczo wychowawczej, typu rodzinnego w czasie  jego pobytu w sanatorium.
  2. notatki  służbowe ze spotkania z  wychowankami w RDD w Luboszewach,
  3. Wykaz osób, które były  zatrudnione w RDD w Luboszewach
  4. Umowy- zlecenia o pracę  w RDD w Luboszewach,
  5. Umowę o zorganizowanie  zatrudnienia w ramach  prac interwencyjnych
  6. Wyciąg z ustawy dot.  Wymaganych kwalifikacji  do pracy z dziećmi w placówce  opiekuńczo-wychowawczej,
  7. Listę wychowanków,, którzy opuścili RDD w Luboszewach z powodu usamodzielnienia się i założenia własnego gospodarstwa  domowego,
  8. Protokoły z posiedzeń  zespołu ds.  okresowej  oceny sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej, 
  9. Sprawozdanie Rb -23 o stanie środków na rachunkach  bankowych państwowych jednostek  budżetowych na koniec  grudnia 2012,
  10. Sprawozdanie Rb -23 o stanie środków na rachunkach  bankowych państwowych jednostek  budżetowych na koniec  grudnia 2011,
  11. Sprawozdanie Rb -23 o stanie środków na rachunkach  bankowych państwowych jednostek  budżetowych na koniec  grudnia 2010,
  12. Wystąpienie  pokontrolne,
  13. Protokół z kontroli  przeprowadzonej w RDD  przez PCPR z dn. 6 maja  2013 r.,
  14. Protokół z kontroli  przeprowadzonej w RDD  przez PCPR z dn. 7 kwietnia  2011 r.,
  15. Wyciąg z ustawy dot.   przysługujących świadczeń na  pokrycie kosztów  utrzymania dziecka w RDD,
  16. karty pobytu wychowanka,
  17. Uchwałę Zarządu Powiatu  z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie upoważnienia Dyrektora RDD w Luboszewach do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem  bieżącej działalności Powiatu Tomaszowskiego.

 

W trakcie rozpatrywania skargi  przedstawiono kolejne zarzuty:

- Zatrudnienie osoby na zastępstwo nie spełniającej wymogów ustawy, zatrudniono na

   stanowisku wychowawcy osobę nie posiadającą wymaganego dwuletniego stażu pracy z wyższym zaszeregowaniem, czyli zamiast XIII to XIV.

- naruszenie dyscypliny finansów publicznych poprzez niegospodarność w związku z zatrudnieniem na stanowisku kierowcy na przekazaniu tej osobie do pełnienia funkcji  wychowawczych,

- Brak zakresu obowiązków dla Dyrektora  RDD pani Jolanty Tyczki,

- Brak nadzoru nad pracownikami – notatki tworzone przez pracowników PCPRu świadczą o tym, że tam nie był sprawowany odpowiedni nadzór nad pracownikami,

- Indywidualne plany pracy nie posiadają celów, działania są bardzo ogólne, pasują do każdego wychowanka w niewielkim stopniu odzwierciedlają indywidualne potrzeby każdego z dzieci

- Niestosowanie się do zaleceń pokontrolnych po przeprowadzeniu kontroli  w RDD w Luboszewach w dniu 27 sierpnia – stwierdzono nieprawidłowości polegające na braku przedstawiciela ośrodka adopcyjnego – opiekuńczego w składzie zespołu do spraw okresowej oceny dziecka, co jest niezgodne z regulaminem domu. Brak tego przedstawiciela na  kilku spotkaniach następnych.

Po analizie dokumentów, wyjaśnieniu Pana Dyrektora  Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie ,  iż zatrudnienie  na stanowisku wychowawcy osoby ze średnim wykształceniem nastąpiło zgodnie z art. 98 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Nieprawidłowa natomiast została przypisana  kategoria  zaszeregowania, co regulują przepisy o pracownikach samorządowych: zamiast XIV kategorii zaszeregowania, przy której  jest  wymóg 2-letniego wcześniejszego  okresu pracy, powinna być  kategoria XIII, przy której nie ma  wymogu żadnego wcześniejszego okresu pracy. Jednakże wysokość wynagrodzenia  ustalona dla tego pracownika mieści się w ramach określonych dla kategorii XIII.

            Zatrudnienie na stanowisku kierowcy w RDD nastąpiło na wniosek  Dyrektora placówki, w której przebywało więcej niż czworo dzieci, co oznacza, że podmiot prowadzący musi zatrudnić,  co najmniej jedna osobę do pomocy w sprawowaniu opieki nad dziećmi i innych  pracach związanych z jej prowadzeniem. Osoba zatrudniona na stanowisku kierowcy poza  odbieraniem dzieci ze szkół, placówek służby zdrowia, rodzin biologicznych itp. Oraz dokonywaniem zaopatrzenia  świadczył pracę polegającą  na pomocy w sprawowaniu opieki nad dziećmi.

            Środki  na bieżące  utrzymania dziecka w placówce  opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego przeznaczone są na  wyżywienie, wyposażenie w odzież i obuwie, środki higieny, podręczniki, przyboru szkolne, zajęcia kulturalne, rekreacyjne. W przypadku  pobytu dziecka w sanatorium można mówić o „oszczędności” tylko w związku z wyżywieniem pozostałe wydatki są aktualne.

            Kierownicy  jednostek organizacyjnych Powiatu nie posiadają ustalonych oddzielnym pismem zakresów  czynności. Są odpowiedzialni  za prawidłową  realizację całości zadań  nałożonych odpowiednimi przepisami prawa. W przypadku placówek  opiekuńczo-wychowawczych zadania są określone przez ustawę o wspieraniu  rodziny i systemie pieczy zastępczej . Do obowiązków  dyrektora  odnoszą się też regulaminy organizacyjne tych placówek.

Wobec powyższego  Rada  Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim uznaje skargę

za niezasadną  w części  rozpatrywanej przez Komisję Rewizyjną.

W pozostałej części  skarga została skierowana  do wyjaśnienia przez  organy ścigania .

 

 
drukuj pobierz pdf    

Przetargi
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
E-Urząd
Rejestr informacji o Środowisku