Uchwała Nr LII/368/2014 Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim z dnia 18 września 2014 roku w sprawie: rozpatrzenia skargi Pani P. S. na Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka w Luboszewach .. Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U z 2013 r. poz. 595, poz. 645, z 2014 r. poz. 379) oraz § 36 ust. 4 Statutu Powiatu Tomaszowskiego (Dz. Urzęd. Woj. Łódzkiego z 2013 roku, poz.4585 j.t.) w związku zUchwałą Nr XLIX/348/2014 Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim z dnia 12 czerwca 2014 roku w sprawie: zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim rozpatrzenia skargi Pani Pauli Susik uchwala się, co następuje: § 1. Po rozpatrzeniu skargina Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka w Luboszewach, Panią Jolantę Tyczkę złożonej przez Panią P.S., z przyczyn określonych w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały skargę uznaje się za niezasadną w części rozpatrywanej przez Komisję Rewizyjną. W pozostałej części skarga została skierowana do wyjaśnienia przez organy ścigania . § 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu zobowiązując Przewodniczącego do doręczenia uchwały skarżącemu. § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Przewodniczący Rady Powiatu Mirosław Zieliński Uzasadnienie do Uchwały Nr LII/368/2014 Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim z dnia 18 września 2014 roku w sprawie: rozpatrzenia skargi Pani P.S. na Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka w Luboszewach, .
Do Przewodniczącego Rady Powiatu wpłynęła skarga Pani P. S na Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka Panią Jolantę Tyczkę. Zarzuty podnoszone w skardze dotyczyły, złego traktowania dzieci , zatrudnienie w placówce na stanowisku wychowawcy osoby nie posiadającej stosownego wykształcenia, podawanie dzieciom leków uspokajających, wysyłanie dzieci na turnusy do szpitali rehabilitacyjnych dwukrotnie w ciągu roku, zatrudnienie w RDD osoby na stanowisku kierowcy. Zgodnie z art. 16 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U z 2013 r. poz. 595, poz. 645, z 2014 r. poz. 379) oraz § 36 ust.1 Statutu Powiatu (Dz. Urzęd. Woj. Łódzkiego z 2013 roku , poz.4585 j.t.) skargi dotyczące działalności kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych winny być rozpatrywane przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu.
W dniu 12 czerwca 2014 r. Rada Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim zgodnie z § 36 ust.14 Statutu Powiatu uchwałą Nr XLIX/348/2014 zleciła Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckimrozpatrzenie przedmiotowej skargi.
Komisja Rewizyjna Rady Powiatu odbyła posiedzenie w dniu 17, 24 lipca oraz 28 sierpnia 2014 r. na które został zaproszony Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, członek Zarządu Powiatu, naczelnik Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych oraz Radca Prawny Starostwa Powiatowego. W jednym z posiedzeń uczestniczyli również skarżąca Pani P. S. oraz dyrektor Rodzinnego Domu Dziecka w Luboszewach Pani Jolanta Tyczka.. Komisji Rewizyjnej przedłożono szereg dokumentów między innymi:
W trakcie rozpatrywania skargi przedstawiono kolejne zarzuty: - Zatrudnienie osoby na zastępstwo nie spełniającej wymogów ustawy, zatrudniono na stanowisku wychowawcy osobę nie posiadającą wymaganego dwuletniego stażu pracy z wyższym zaszeregowaniem, czyli zamiast XIII to XIV. - naruszenie dyscypliny finansów publicznych poprzez niegospodarność w związku z zatrudnieniem na stanowisku kierowcy na przekazaniu tej osobie do pełnienia funkcji wychowawczych, - Brak zakresu obowiązków dla Dyrektora RDD pani Jolanty Tyczki, - Brak nadzoru nad pracownikami – notatki tworzone przez pracowników PCPRu świadczą o tym, że tam nie był sprawowany odpowiedni nadzór nad pracownikami, - Indywidualne plany pracy nie posiadają celów, działania są bardzo ogólne, pasują do każdego wychowanka w niewielkim stopniu odzwierciedlają indywidualne potrzeby każdego z dzieci - Niestosowanie się do zaleceń pokontrolnych po przeprowadzeniu kontroli w RDD w Luboszewach w dniu 27 sierpnia – stwierdzono nieprawidłowości polegające na braku przedstawiciela ośrodka adopcyjnego – opiekuńczego w składzie zespołu do spraw okresowej oceny dziecka, co jest niezgodne z regulaminem domu. Brak tego przedstawiciela na kilku spotkaniach następnych. Po analizie dokumentów, wyjaśnieniu Pana Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie , iż zatrudnienie na stanowisku wychowawcy osoby ze średnim wykształceniem nastąpiło zgodnie z art. 98 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Nieprawidłowa natomiast została przypisana kategoria zaszeregowania, co regulują przepisy o pracownikach samorządowych: zamiast XIV kategorii zaszeregowania, przy której jest wymóg 2-letniego wcześniejszego okresu pracy, powinna być kategoria XIII, przy której nie ma wymogu żadnego wcześniejszego okresu pracy. Jednakże wysokość wynagrodzenia ustalona dla tego pracownika mieści się w ramach określonych dla kategorii XIII. Zatrudnienie na stanowisku kierowcy w RDD nastąpiło na wniosek Dyrektora placówki, w której przebywało więcej niż czworo dzieci, co oznacza, że podmiot prowadzący musi zatrudnić, co najmniej jedna osobę do pomocy w sprawowaniu opieki nad dziećmi i innych pracach związanych z jej prowadzeniem. Osoba zatrudniona na stanowisku kierowcy poza odbieraniem dzieci ze szkół, placówek służby zdrowia, rodzin biologicznych itp. Oraz dokonywaniem zaopatrzenia świadczył pracę polegającą na pomocy w sprawowaniu opieki nad dziećmi. Środki na bieżące utrzymania dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego przeznaczone są na wyżywienie, wyposażenie w odzież i obuwie, środki higieny, podręczniki, przyboru szkolne, zajęcia kulturalne, rekreacyjne. W przypadku pobytu dziecka w sanatorium można mówić o „oszczędności” tylko w związku z wyżywieniem pozostałe wydatki są aktualne. Kierownicy jednostek organizacyjnych Powiatu nie posiadają ustalonych oddzielnym pismem zakresów czynności. Są odpowiedzialni za prawidłową realizację całości zadań nałożonych odpowiednimi przepisami prawa. W przypadku placówek opiekuńczo-wychowawczych zadania są określone przez ustawę o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej . Do obowiązków dyrektora odnoszą się też regulaminy organizacyjne tych placówek. Wobec powyższego Rada Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim uznaje skargę za niezasadną w części rozpatrywanej przez Komisję Rewizyjną. W pozostałej części skarga została skierowana do wyjaśnienia przez organy ścigania .
| |
![]() ![]() |